وزن هنگام تولد به شدت با خطر دیابت نوع 2 در بزرگسالی ارتباط دارد

اول مارس 2021- تحقیقات منتشر شده در مجله آنلاین BMJ Open Diabetes Research & Care نشان داد که اگر وزن هنگام تولد 2.5 کیلوگرم یا بیشتر باشد به شدت با خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در بزرگسالی ارتباط دارد.این مقدار وزن هنگام تولد با سطح پایین تری از فاکتور رشد شبه انسولینی1 یاIGF-1  همراه است، هورمونی مشابه با انسولین که بر رشد کودکان و متابولیسم انرژی در بزرگسالان تأثیر می گذارد.

به گفته محققان، شواهد قانع کننده ای وجود دارد که نشان می دهد استعداد ابتلا به دیابت نوع 2 در طول زندگی به طور مشترک توسط عوامل خطر در اوایل زندگی و عوامل خطر در بزرگسالی تعیین می شود.

برای پی بردن به اینکه آیا ممکن است ارتباطی بین غلظت IGF-1 در گردش خون بزرگسالان، وزن هنگام تولد و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 وجود داشته باشد، محققان اطلاعات 112،736 زن و 68354 مرد را از مطالعه Biobank UK استخراج و بررسی کردند.

مطالعه ی مبتنی بر جمعیت Biobank UK، مطالعه ای است که بین سالهای 2006 و 2010 ، از شرکت کنندگان 37 تا 73 ساله، ثبت نام به عمل آورد. این تحقیق تأثیر بالقوه ی عوامل ژنتیکی و سبک زندگی را در طیف وسیعی از بیماریهای شایع میانسالی و پیری، ردیابی می کند.

هنگام ثبت نام در این مطالعه، شرکت کنندگان جزئیاتی از خصوصیات اجتماعی و جمعیتی، همچنین اطلاعاتی در مورد رژیم غذایی معمول خود، شیوه زندگی (وضعیت سیگار کشیدن، مصرف الکل، مدت خواب و فعالیت بدنی عادی)، عوامل مربوط به اوایل زندگی (وزن هنگام تولد و سیگار کشیدن مادران) و سابقه پزشکی خود را ارائه دادند.

از این افراد همچنین نمونه های خون، ادرار و بزاق تهیه شد و اطلاعات قد، وزن، شاخص توده بدن(BMI) ، اندازه های بدنی (اندازه ی دور کمر، دور باسن و اندام های انتهایی) و ضخامت پوست آنها اندازه گیری گردید.

خون این افراد از نظر IGF-1، کلسترول ، تری گلیسیرید و یک شاخص التهابی یعنی پروتئین واکنش پذیرC بررسی شد. همچنین اطلاعات اندازه گیریهای مكررIGF-1 ، از 17،699 شركت كننده موجود بود که دانشمندان آنها را استخراج و بررسی کردند. اطلاعات مربوط به ابتلا به دیابت نوع 2 از گزارشات این افراد، سوابق بیمارستانی و گواهی های مرگ بدست آمد.

طی یک دوره ی متوسط نظارت ​​نزدیک به 10 سال ، 3299 نفر به دیابت نوع 2 مبتلا شدند.

محققان دریافتند که افرادی با سطح پایین ترIGF-1 ، پیرتر هستند و بیشتر احتمال دارد که در یک منطقه محروم زندگی کنند. آنها همچنین به احتمال زیاد دارای سبک زندگی و عوامل خطر بالینی برای دیابت هستند.

با این وجود، یک ارتباط معکوس واضح بین غلظت IGF-1 و دیابت نوع 2 پدیدار شد: هرچه سطح IGF-1 پایین تر باشد، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 بیشتر است.اما وزن هنگام تولد به طور قابل توجهی این ارتباط را تغییر داد، اگرچه فقط برای کسانی این تغییر قابل توجه بود که وزن هنگام تولد آنها 2.5 کیلوگرم یا بیشتر بود، و فقط در مردان.

دانشمندان محدوده ی غلظت IGF-1 را در افراد شرکت کننده به 5 قسمت20 درصدی،تقسیم کردند. در مقایسه با افرادی که غلظت IGF-1 آنها در پایین ترین 20 درصد قرار داشت، احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 برای کسانی که در 20 درصد پایینی دوم قرار داشتند، 14٪ کمتر بود، و برای کسانی که غلظت IGF-1 آنها در بالاترین 20 درصد قرار داشت، تا 36٪ پایین تر بود.

این یافته ها، صرف نظر از هرگونه استعداد ژنتیکی در رابطه با وزن هنگام تولد، ثابت ماند.

این یک مطالعه ی مشاهده ای است و به همین دلیل نمی تواند یک رابطه ی علیتی را ارائه دهد. محققان می گویند: همچنین هیچ اطلاعاتی در مورد قومیت و این که زایمان زودرس یا کامل بوده است، وجود ندارد- عواملی که ممکن است تأثیرگذار باشند.

با این وجود، یافته های مطالعه ی آنها منعکس کننده ی نتایج تحقیقات اپیدمیولوژیک دیگر است. آنها خاطرنشان کردند: یافته های ما اهمیت عوامل خطر را در اوایل زندگی برای توسعه ی استراتژی های پیشگیرانه در طول زندگی با هدف قرار دادن IGF-1 و دیابت نوع 2 ، برجسته می کند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2021-03-birthweight-strongly-linked-diabetes-adulthood.html